TitleRecords of The Observer newspaper
ExtentApprox. 860 boxes (accruing)
Creator NamePublishers of The Observer Limited, fl.1907-1910
The Observer Limited, 1917-1993
Guardian News & Media Limited, 1967-
DescriptionRecords of the Observer newspaper, mainly dating from 1920s onwards. Includes: board minutes and papers; correspondence and subject files of managing directors; financial papers; staff files; correspondence and papers of Observer editors David Astor and Donald Trelford; picture desk prints and negatives; printing, circulation and distribution statements and television adverts.

Few documents relating to the Observer's early years are known to have survived and the majority of those that have survived remain within private collections. For example, the archive of JL Garvin (editor of the Observer 1908 - 1942) is held by the Harry Ransom Humanities Research Center at the University of Texas.
Admin HistoryAs befits the oldest Sunday newspaper in the world, the history of the Observer is a volatile and varied one. The paper was founded in 1791 by WS Bourne on the simple premise that "the establishment of a Sunday newspaper would obtain him a rapid fortune"; within three years Bourne found himself £1,600 in debt. Though early editions of advertisements for the paper promised a paper "Unbiased by Prejudice - Uninfluenced by Party...Whose Principal is Independence", Bourne attempted to cut his losses and sell the title to the government. They declined.

In its first century, the Observer was in varying degrees a scurrilous gossip sheet, government propaganda rag and provocative thorn-in-the-side of the establishment. Throughout the nineteenth century, however, the paper's character changed and came to reflect the more sober morality of the age.

In 1820 proprietor William Innell Clement defied a government ban on reporting proceedings against the Cato Street conspirators, refused to appear in court and left a £500 fine unpaid. This victory for the freedom of the press became characteristic of the paper in future years, and was typical of the Observer as it developed a reputation for serious coverage of politics and literature.

Some glamour was restored to the title by Frederick Beer, who installed his wife Rachel (Siegfried Sassoon's aunt) as editor in 1891. Under her control the paper achieved one of its greatest exclusives: the admission by Count Esterhazy that he had forged the letters that condemned innocent Jewish officer Captain Dreyfus to Devil's Island. The story provoked an international outcry and led to the release and pardon of Dreyfus and court martial of Esterhazy. She was a remarkable woman - not content with running one national newspaper, she managed to combine editing the Observer with the same job at the Sunday Times.

When the Observer entered the twentieth century, the paper was owned for a brief time by Lord Northcliffe, who appointed JL Garvin to the editorship. Garvin was a maverick Tory who contrived to edit the paper almost exclusively via a special telephone line installed between the newspaper office and his luxurious house in Beaconsfield.

It was not until 1948 that the paper became genuinely free from political allegiance, when David Astor was made proprietor and editor. Astor turned the paper into a trust-owned non-party publication and helped to establish its reputation as the voice of post-war liberal Britain. During this period many famous writers were on the staff, including George Orwell, Conor Cruise O'Brien, and more infamously Kim Philby.

Between 1977 and 1993 the paper was owned by two large international companies, first Atlantic Richfield and then 'Tiny' Rowland's company Lonhro. A controversial period in the paper's history reached its climax with the bitter battle between Rowland and Mohamed Al Fayed for control of the department store Harrods. When the Department of Trade and Industry published a damning report into the conduct of Mr Fayed, editor Donald Trelford took the momentous decision to print a midweek edition of the paper.

The birth of the Independent and subsequently its sister title The Independent on Sunday increased the pressure on the Observer in what was an already crowded Sunday broadsheet market, and when it became clear that the paper was for sale a merger between the two Sunday titles was mooted. Faced with the acquisition of a natural ally by a major competitor, the Guardian Media Group acquired the Observer in 1993. As a result the Observer has been able to maintain its editorial independence, ensuring the continuation of the paper's long-standing tradition of liberal politics and independent journalism.

The Observer has continued its reputation for setting, rather than following the news agenda, breaking stories including exposing the cash-for-access scandal dubbed Lobbygate, and leading the way in covering of issues like GM foods and cloning.
Roger Alton, editor 1998-2007, defined the paper's stance in the context of a long and varied history: "The Observer is Britain's oldest Sunday newspaper and it has been making mischief, poking its nose where it shouldn't and reporting the best in arts, culture, politics, sport, business and skulduggery for over two hundred years. We aim to keep it that way and maintain its position as Britain's most exciting Sunday newspaper."

On 8 January 2006 The Observer relaunched in a Berliner format becoming the UK's only full colour Sunday newspaper, and in 2007 The Observer was named national newspaper of the year at the British Press Awards.

In January 2008 John Mulholland was appointed editor of the Observer, replacing Roger Alton who had edited the paper since 1998. At the end of 2008 The Observer moved from its home in Herbal Hill, Farringdon, to new offices shared with the Guardian in King's Cross.
Custodial HistoryThe majority of these records were held at Special Collections, University of Sheffield from 1993 to 2002
System Of ArrangementRecords of the newspaper are divided into 10 sections reflecting functions of the business. Please note that not all of these sections currently contain records which are available to the public.
OBS/1 Management Records
OBS/2 Finance Records
OBS/3 Legal Records
OBS/4 Personnel Records
OBS/5 Building Services Records
OBS/6 Editorial Records
OBS/7 Production Records
OBS/8 Circulation and Distribution records
OBS/9 Marketing Records (the Observer marketing itself)
OBS/10 Advertising Records (other organisations advertising in the Observer)
Access StatusOpen(part)
Access ConditionsSome records are closed in line with data protection legislation and business confidentiality.

Catalogued and open records may be viewed in our reading room by appointment only, see our website for more information.


Show related Persons records.

    Powered by CalmView© 2008-2024